Klantvragen
Vragen
Business vraagstukken
De business vraagstukken waar veel Sales- of Marketing Managers mee ‘stoeien’ zijn zeer verschillend. Daarentegen zijn de doelen die mijn klanten nastreven vaak hetzelfde, namelijk meer klanten werven en de omzet vergroten.
Hieronder veel voorbeelden van strategische-, tactische- en operationele vraagstukken die ik voor mijn opdrachtgevers beantwoord. Tot slot ook een lijstje met voorbeelden van resultaten die ik samen met verschillende Sales- en Marketing afdelingen heb behaald.
Herken jij je in één of meerdere van de vragen? Of wil je graag vergelijkbare resultaten behalen? Neem dan contact met mij op want ik denk graag met je mee. Na een eerste kennismaking, inclusief een vrijblijvende inventarisatie van jouw vragen en/of gewenste resultaten, kunnen we samen goed inschatten welke vorm van ondersteuning het beste bij jou past: advies, projectmanagement of interimmanagement. Contact opnemen.
Strategische vraagstukken:
- “We groeien elk jaar, maar wat is onze lange termijn ambitie? Wat is onze groeidoelstelling voor 2025 en 2026? En welke strategie volgen we om daar te komen?”
- “We kunnen niet in alle producten, diensten en markten tegelijk investeren. Hoe verdedigen we onze huidige positie, maar zetten we tegelijk onze sterkten in om de kansen in de markt te pakken?”
- “De marktvraag veranderd zo snel. Concurrentie neemt toe. En onze prijzen staan onder druk. Hoe ontwikkeld zich de markt en wat wil onze klant over een paar jaar? Welke rol spelen waar daarin? Hoe onderscheiden wij ons van de concurrentie?”
Tactische vraagstukken:
- “Hoe vergroten we onze naamsbekendheid bij onze doelgroep? Hoeveel budget trekken we daar in 2025 voor uit en wat krijgen we daar als organisatie voor terug?”
- “Hoe zorgen we ervoor dat onze Sales en Marketing doelstellingen aansluiten en onze teams meer samenwerken? Concreet, welke activiteiten gaat marketing dit jaar uitvoeren zodat Sales meer leads krijgt en vaker klantcontact heeft?”
- “Hoe kunnen we Digitale media zoals onze website, online adverteren, social media inzetten ter ondersteuning van onze communicatie en lead-generatie? Hoeveel budget trekken we daarvoor uit wat levert ons dat op? Moeten we daar iemand voor aannemen of schakelen we een extern bureau in?”
Tactische vraagstukken:
- “Hoe vergroten we onze naamsbekendheid bij onze doelgroep? Hoeveel budget trekken we daar voor uit in 2025 en wat krijgen we daar als organisatie voor terug?”
- “Hoe zorgen we ervoor dat onze Sales en Marketing doelstellingen aansluiten en onze teams meer samenwerken? Concreet, welke activiteiten gaat marketing dit jaar uitvoeren zodat Sales meer leads krijgt en vaker klantcontact heeft?”
- “Hoe kunnen we Digitale media zoals onze website, online adverteren, social media inzetten ter ondersteuning van onze communicatie en lead-generatie? Hoeveel budget trekken we daarvoor uit wat levert ons dat op? Moeten we daar iemand voor aannemen of schakelen we een extern bureau in?”
Operationele vraagstukken:
- “We zouden in 2024 onze huisstijl en website vernieuwen. Het budget hebben we nog, dus waarom hebben we dat nog niet gedaan?”
- “Welke marketing activiteiten gaan we in 2025 allemaal uitvoeren? Wat is het budget en hoeveel leads, opdrachten en omzet krijgen we daar voor terug?”
- “Sales vraagt al twee jaar om betere Sales-tools en een gelikte brochure, waarom hebben we die nog niet?”
- “Ik zie op LinkedIn continue berichten van onze concurrenten? Levert ze dat iets op? Waarom doen wij dat niet?
- “Het gaat zo goed. We komen gewoon ‘handjes’ tekort. “Wie kent een ervaren B2B marketeer die ons team kan versterken?”
Mogelijke doelstellingen:
Hieronder een lijstje met resultaten die ik samen met Sales- en Marketing afdelingen heb behaald. Spreken deze doelstellingen je aan, vergeet dan ook niet even te kijken naar een paar van mijn klantcases.
Marktplannen voor 2025 en 2026:
- externe & interen analyse (SWOT)
- doelen/goals
- strategische keuzes
Tactieken voor 2025:
- campagne management
- marketing-mix (offline versus online)
- inzet search engine optimisation (SEO)
- inzet search engine advertising (SEA)
- huisstijl en branding
- budgetten
Implementatie in 2025:
- activiteiten kalender
- wie doet wat en wanneer
- advies of handjes nodig
- externe bureaus inhuren en managen
- maandelijkse voortgang/ overleg en bijsturen
- rapportages en budget monitoring
- teambuilding Sales en Marketing
Herkenbare vragen?
Ben je naar aanleiding van de vraagstellingen en/of resultaten benieuwd naar wat ik voor jou kan betekenen?
Ervaring leert mij dat een eerste kennismaking, inclusief een inschatting van mogelijk te behalen resultaten, erg gewaardeerd wordt.
Groeten,
Bas Berntsen